תוכן עניינים
תרגילי כתיבה הם הכלי החשוב ביותר בעיניי לחידוד ושיפור יכולות הכתיבה שלנו. אני מאמין בלב שלם שהכתיבה היא שריר, ועלינו לאמן ולחזק את השריר באופן קבוע, עד שנרגיש בשלים לכתוב את הספר שלנו.
דרך אגב, מזמין אתכם לצפות במרתון תרגילי כתיבה בלחיצה כאן.
לשם כך, הכנתי עבורך חמישה תרגילי כתיבה נפלאים:
איזהו גיבור?
לפניכם תרגיל לא שגרתי לכתיבת גיבור.
עלינו לכתוב טקסט בן חמש-עשרה שורות (ולא יותר), ולתאר את קורות חייו של הגיבור או הגיבורה, עליהם אנחנו רוצים לכתוב. היכן נולדו, בני כמה הם, ומהי 'המשימה' שלהם בעולם.
האתגר הוא כזה: עלינו לעשות שימוש בכל אחד מחמשת החושים, לפחות פעם אחת לאורך הטקסט. אנחנו רוצים לתאר מה הגיבור רואה (לדוגמה, תיאור ביתו), מה הוא שומע (המוזיקה האהובה עליו), ואפילו מה הוא טועם באופן קבוע (הבישולים של אמו).
חמשת החושים הם: חוש השמיעה, הראייה, המישוש, הטעם והריח. בקישור הבא תמצאו הדרכת כתיבה מפורטת בנוגע לשימוש בחמשת החושים.
תרגילי כתיבה לבניית קו עלילה:
מטרת תרגיל הכתיבה הבא היא להרכיב קו עלילה, עם התחלה, אמצע וסוף ידועים מראש:
שמו של גיבור העלילה הוא יונתן, והוא מתגורר באשדוד.
בפתיחת הסיפור, יונתן מתעורר בשעה שש בבוקר, ומקבל החלטה שהיום הוא עוזב את עבודתו.
באמצע הסיפור, בדרכו לעבודה, יונתן מקבל שיחה ממספר טלפון לא ידוע.
בסיום הסיפור, יונתן נכנס למיטתו והולך לישון. הוא מחליט (שוב), שמחר בבוקר הוא סוף-סוף יגיש מכתב התפטרות.
מכאן, תוכלו להפליג עם הדמיון ולקחת את הסיפור לאן שתרצו.
חשוב לציין, שאני מעביר תהליכי ליווי כתיבה נפלאים, שם אנחנו מרכיבים את קו העלילה יחד.
כתיבת דיאלוג עם דמות אקראית:
מהי בעצם דמות אקראית? מדובר בדמות שהגיבורים שלנו לא נתקלו בה מעולם, וקיים סיכוי סביר שלא יפגשו בה שוב. לדוגמה: נהג המונית בדרך לשדה התעופה, המלצרית במסעדה בלונדון, חסר הבית בקצה הרחוב.
הרשו לגיבורים שלכם (מהתרגיל הראשון) להיכנס מרצון או להיקלע בעל כורחם לדיאלוג עם דמות אקראית, אפילו באמצע הרחוב. כשהגיבורים שלנו נפגשים עם דמויות אקראיות, הם יכולים פשוט להיות עצמם. להביע את עצמם. לעתים, אפילו בלי הפחד משיפוטיות. כך, אנחנו מציעים לקוראים הזדמנות להכיר את הגיבורים שלנו לעומק.
מזמין כל אחד ואחת מכם לצפות במרתון תרגילי כתיבה (יותר מ-40 דקות) בקישור הבא.
תרגיל כתיבה מתארת ובית חלומותיך:
התרגיל הבא עלול להיות מעט מאתגר, מכיוון שהוא מוגבל לעשר שורות בלבד.
עלייך לתאר את בית חלומותיך. הבית שבו תגור בעוד חמש, עשר או עשרים שנים. ולהמריא עם הדמיון. היכן תגורו? כיצד יראה הבית מבחוץ? תוכלו לצאת למסע תיאורים ולכתוב על הסלון, חדרי השינה והמטבח, כמו גם לתאר את התחושה הפנימית בבית. החום, הריח, וגם האהבה.
גם כאן, השימוש בחמשת החושים יכול לסייע לך למשוך את הקוראים לסיפור. ככל שנצליח לתאר יותר (ולשמור על חוקי התרגיל עם כתיבת עשר שורות בלבד), כך נצליח לגרום לקורא להפליג בדמיונם ולראות את בית חלומותינו.
לכתוב את סיפור חיי בעשרים מילים:
האם עשרים מילים מספיקות על מנת לספר סיפור שלם? מטרת התרגיל הבא היא לבחון זאת.
עלייך לכתוב את סיפור חייך. בעשרים מילים בלבד.
אלו היה חמישה תרגילי כתיבה שונים ומרתקים.
ועכשיו, הגיע תורך לצלול לעומק תרגילי הכתיבה שמופיעים כאן, ולמתוח את גבולות היצירה שבך. נכון, חלק מהתרגילים ירגישו "נכונים" יותר עבורך וחלק פחות. זה בסדר, כך הם אמורים להרגיש. ובכל זאת, אני ממליץ להתאמץ ולהשלים כל אחד מהתרגילים, ולאמן את שריר הכתיבה שלנו כמה שניתן.
בהצלחה!