תהליך יחסי ציבור לספר יתחיל עם כתיבת קומוניקט איכותי (הצהרה לתקשורת).
כתיבת הצהרה תקשורתית לא אמורה להיות משימה מסובכת. האתגר האמיתי הוא להבין מה בדיוק עשוי למשוך את כלי התקשורת בסיפור שלכם ודרך כך להעביר את המסר שלנו. מומלץ לעשות זאת באמצעות "הוקים" (Hook).
מעט מאוד הודעות לתקשורת יצליחו ללכוד את עיני אנשי התקשורת וכתוצאה ישירה יובילו לחשיפה באמצעי המדיה השונים. אנחנו כאן על מנת לעזור לך לעשות זאת בצורה הטובה ביותר.
מדובר משימה לא קלה למצוא אנשי יחסי ציבור איכותיים בישראל. בתהליך יחסי ציבור לספר שלי, זכיתי לעבוד עם אשת יחסי ציבור מוכשרת במיוחד בשם שרה ברהום, והיא תמיד נהגה להגיד לי:
"נבו, אם היה לך עכשיו ראיון רדיו באורך חמש דקות והמאזינים היו יכולים לזכור רק משפט אחד מתוך אותו ראיון – מה היה המשפט?"
לכן, לפני שנתחיל לכתוב את ההודעה שלנו לתקשורת, עלינו לשאול את עצמנו כמה שאלות חשובות:
– מה המסר שלנו?
– מי קהל היעד?
– מה המוצר שלנו?
– האם אני מוכנ/ה להיחשף?
אז איך פונים לכלי התקשורת בתהליך יחסי ציבור לספר שלנו?
1. יצירת "הוקים":
הוקים הם פרטי מידע זעירים שעשויים ללכוד את עין העיתונאים בשל העניין סביבם.
לדוגמה: כתבתי ספר מסע על הודו, ובמקרה לחלוטין – בשבוע שעבר ראש ממשלת הודו נחת בישראל לביקור דיפלומטי ורשמי, במטרה לחמם את מערכת היחסים בין המדינות – מדובר ב"הוק" מעולה ובעל סיכוי גבוה ללכוד את עין התקשורת.
2. מיקוד:
אנשי התקשורת והעיתונאים בישראל מקבלים מדי יום עשרות עד מאות קומוניקטים והסיכוי שהם יתייחסו לפנייתנו נמוכה להפליא. אף על פי כן, גופי התקשורת מצויים במרדף חסר מנוח אחר אייטמים וכתבות עם גוון שונה. לכן, במידה והם אכן נחשפו אלינו – עלינו לשמור על מיקוד ולוודא שעבודת יחסי ציבור לספר שלנו והקומוניקט שכתבנו לא ארוך מדי. מומלץ שאורכו לא יהיה יותר מעמוד אחד, קצר וקולע עד כמה שניתן.
3. תהיו עיתונאים ליום אחד:
נסו לרגע לעצום עיניים ולעבור לצד השני בעולם יחסי ציבור לספר. נסו להיות עיתונאים ליום אחד. מה היה מושך אתכם? אילו אייטמים הייתם מעוניינים לסקר ועל אילו הייתם פוסחים? נכון, רוב הסיכויים שאין לכם את הידע המקצועי או הניסיון שיש לאנשי תקשורת ותיקים בישראל, אך הדבר עשוי להעניק לכם אינדיקציה יותר ברורה בנוגע למסר שלכם והאם הוא שווה את תשומת הלב.
כעת, בעזרת הכלים שלמדנו כאן ועם היצירתיות שקיימתם בכם תוכלו להתחיל לעשות עבודת יחסי ציבור לספר שלכם, לפנות לאמצעי התקשורת בניסיון ללכוד את תשומת לבו של העיתונאי הממוצע.