ברוכים הבאים להדרכת כתיבה נוספת מבית הספר לכתיבה יוצרת של נבו רוזי!
מדוע כתיבת ספר היא כמו להרכיב פאזל?
זו אחת השאלות הראשונות שאנחנו שואלים את עצמנו כשאנחנו מתחילים את הכתיבה.
כלומר, האם הסיפור צריך להיות קו אחד, מתחיל בנקודה א' וממשיך לנקודה ב' וממשיך משם לנקודה ג'.
או האם הסיפור יכול להתקיים בקפיצות? אני אוהב לקרוא לזה אפיזודות.
בואו נעשה רגע סדר, סיפורים קצרים לא בהכרח מהמקום של סיפור אחד לא קשור לסיפור השני.
כל הסיפורים קשורים, הדמויות תמיד קשורות.
אבל, מבחינתי שתי דרכים לספר את הסיפור.
וכשהתחלתי לכתוב את הספר הראשון שלי, ממש נתקלתי בשאלה הזו והייתי צריך להחליט –
האם אני כותב את הספר שלי כקו או האם אני כותב את הספר שלי כקפיצות?
ואף אחד לא יודע את זה אבל כשאני התחלתי לכתוב את הספר הראשון שלי, התחלתי לכתוב אותו בקפיצות.
כלומר, לא בהכרח חיברתי את הנקודות באופן ישיר.
אם הפרק הזה מסתיים כשהגיבור הולך לישון, הפרק הבא לא צריך להתחיל כשהגיבור מתעורר או שהגיבור הולך לעבודה.
לא חיפשתי את הקו הישיר וכתבתי בקפיצות לפחות את השליש הראשון של הספר.
אמרתי חעצמי "אם הנקודות יתחברו אז אני אהפוך את הסיפור לקו עלילה אחד. אבל אם הנקודות לא יתחברו אני ארגיש ממש בנוח לכתוב בצורה של אפיזודות."
ובסופו של דבר הנקודון התחברו ובחוויה שלי זה עבד באופן נפלא בספר שלי.
אבל לכל כותב וכותבת ולכל ספר יש מסע אחר.
אני פוגש המון כותבים שנתקלים באתגר מאוד גדול – לכתוב בקו אחד.
אם אתם מרגישים שאתם נתקעים עם הקו האחד, הגיבור כאן ואז הוא שם ואז הוא שוב פעם כאן, זה בסדר.
תנסו לכתוב בצורה שהיא אפיזודית.
כלומר, אני ממליץ לצפות בהדרכה שלי על תוכן עניינים, הייתי יוצר איזשהו רשימה של 10-15 נושאים שאני רוצה לבחון בכתיבה.
ומשם כותב אותם.
לא בהכרח בסדר הכרונולוגי.
תזכרו, כתיבת ספר היא הרכבה של פאזל.
אבל, כדי להרכיב את הפאזל אני קודם כל צריך את החלקים.
כרגע, אני עדיין יוצר את החלקים, אי אפשר להרכיב פאזל לפני שיש לי את כל החלקים.
מבחינתי, זו הטעות של הרבה כותבים.
הם מנסים להרכיב את הפאזל מהרגע הראשון והמחשבה היא מאוד הגיונית.
אל אף שאנחנו יוצרים ואמנים, הראש שלנו פועל בצורות לוגיות.
אבל כאן נובע האתגר וכאן נובע הבלבול.
אי אפשר להרכיב פאזל אם אין לי את כל החלקים אז כרגע, בנקודה ההתחלתית והמבולבלת, אני רק רוצה ליצור את החלקים.
לכן, זה בסדר גמור להתחיל לכתוב את הספר בצורה של סיפורים, בצורה של אפיזודות.
כן, זה אותו גיבור או גיבורה, זה אותו סיפור אבל לא בהכרח בקו אלא בנקודות.
תסמכו על עצמכם, שבסוף אתם תדעו לחבר את הנקודות.
ואם הנקודות לא יתחברו, זה גם בסדר.
ובעיקר תסמכו על הסיפור.
יש איזה עניין בנינו למול הסיפור.
אנחנו לא בדיוק סומכים, מרגישים שאולי זה יפספס ואולי עוד מעט יגמר לנו הדלק.
הכל בסדר.
תסמכו על הסיפור ואני מנסה לא להגיד את זה באופן שהוא יותר מדי רוחני.
אל תחשבו טוב יהיה טוב, זה לא מהמקום הזה.
אבל הסיפור מגלה את עצמו.
זה הדבר הכי מרגש בכתיבה, נכון?
כי אם הכתיבה הייתה מתקיימת בדיוק כפי שציפינו, כנראה שאף אחד לא היה צופה בהדרכות שלי.
כנראה שאני הייתי מתעסק בתחום אחר.
אבל זה היופי גם בכתיבה.
לפעמים זה יוצא ופעמים זה לא.
לפעמים זה יוצא וזה מדהים ומפתיע ולפעמים זה מאכזב.
הכתיבה היא מאוד לא צפויה.
תנו לסיפור להוביל אתכם.
זה גולמי, זה מבולבל, אבל כרגע אנחנו עוסקים בשלב ההתחלתי.
בליצור את חלקי הפאזל במקום להרכיב אותו.