תוכן עניינים
איך לכתוב רב מכר ולהשתמש בחמשת החושים בכתיבה שלנו? ככותבים, אנו מנסים לעתים קרובות לצייר תמונות חיות ולהביע את מחשבותינו במילים. עם זאת, כתיבת תיאורים חזותיים ושימוש בחמשת החושים אינה תמיד פשוטה. בהקשר זה, מרגרט אטווד, אחת הסופרות הידועות ביותר בימינו, היא מקור השראה נפלא לשימוש נכון בתיאורים בכתיבה.
אטווד היא אמנית בשימוש ביכולת הביטוי בכתיבה יוצרת באמצעות סצנות מרגשות ודמויות עוצמתיות. היא אחת הסופרות הגדולות של זמננו, שזכתה במספר אותות כבוד, כולל פרס מאן בוקר המפורסם, פרס ארתור סי קלארק ופרס פרנץ קפקא.
במאמר זה, נעסוק בשיטות שבהן משתמשת אטווד כדי לכתוב תיאורים ונלמד כיצד נוכל להשתמש בחמשת החושים בכתיבה שלנו.
שימוש בחמשת החושים
שימוש בחמשת החושים (חוש הטעם, הריח, המימוש, השמיעה והראיה), הוא אחת השיטות הטובות ביותר ליצירת תיאורים. אטווד גורמת לקוראיה לצלול לעולם שהיא יוצרת, באמצעות פנייה לכל חמשת החושים. היא מתארת את הצלילים, הריחות, הטעמים והמגע של הדמויות שלה בנוסף למה שהן רואות. לדוגמה, אטווד מתארת את השמש כדיסקוס לוהט באמצע הדרך מתחת לאופק בספרה "המתנקש העיוור", המייצר אור כתום ש"נשפך על פני החוף הרטוב כמו דם". על ידי שימוש במונח "דם", אטווד עושה הרבה יותר מאשר רק לתאר שקיעה, היא גם יוצרת תחושה של אי נוחות ואימה. כך, אטווד גורמת לעולמה להתעורר לחיים עבור קוראיה, על ידי שימוש בניואנסים חושיים שהופכים את החוויה לרב חושית.לכתוב רב מכר באמצעות שימוש בדמיון ובמטאפורות
כלי יעיל נוסף ברפרטואר של הכותב הוא מטאפורה ודימוי. על ידי השוואת נושא אחד לאחר, הם מסייעים ביצירת תמונות חיות עוצמתיות. בכתיבתה, אטווד עושה שימוש מצוין במטאפורות ובדמיון, במטרה לתאר רגשות ומושגים מסובכים בצורה ברורה ומובנת. למשל, בספרה "סיפורה של שפחה", אטווד כותבת: "היינו האנשים שלא היו בעיתונים, חיינו בחללים שבין שורות הנייר". התיאור האלגורי הזה של המנודים והאזרחים הנשכחים של החברה, הוא עוצמתי ומרגש ביותר עבור הקוראים.שימוש בסימבוליזם
טכניקה נוספת שאטווד נוקטת כדי לייצר ויז'ואל חזק בכתיבתה היא סימבוליזם. היא משתמשת בסמלים כדי לייצג רעיונות, רגשות או מושגים בלתי מוחשיים. לדוגמה, ב"סיפורה של שפחה", הגלימות האדומות שלבשו השפחות מסמלות הן את הדיכוי והן את פוריותן. השימוש בצבע האדום כייצוג של חיים ומוות כאחד מבסס ניגוד מוחלט המדגיש את הנושאים המרכזיים של הרומן.