התפקיד שלנו בתור יוצרים וכותבים שנמצאים בתהליך לכתיבת ספר – להבין כיצד עלינו להתנהג בכל פלטפורמה ולהתאים את עצמנו, על מנת לספק לקהילה את החוויה הטובה ביותר מהפרסומים שלנו. לכל רשת חברתית שפה משלה, ולכל פלטפורמה מטרה אחרת. כאשר האדם הממוצע נכנס לפייסבוק הוא מצפה לקבל חוויה מסוימת, מתוך סט ההרגלים והתחביבים שלו. לאחר מכן, כשהוא נכנס לבדוק הודעות בקבוצות הוואטסאפ בהן הוא חבר, הוא מצפה לחוויה מסוג אחר לגמרי.
1. וואטסאפ – WhatsApp:
וואטסאפ היא הפלטפורמה החברתית החשובה ביותר בתהליך לכתיבת ספר לשנת 2021. מופתעים? תתחילו להתרגל לרעיון. היכולת להעביר את הטקסטים שלנו באופן כה מדויק, כמעט ללא מגבלות ובאופן ישיר לקהילת הקוראים שלנו – בצורה פרטית או בקבוצת וואטסאפ, היא הדבר הטוב ביותר שהפלטפורמה יכולה להציע לנו.
במידה שלפני כמה שנים היינו מעוניינים ליצור קשר ישיר עם קוראים פוטנציאלים, היה עלינו לעשות זאת באמצעות מייל, שיחת טלפון, או הודעת SMS, היום ביכולתכם לפנות באופן ישיר לקהל הקוראים שלכם בעזרת קבוצות (כל אחד יכול להקים קבוצת וואטסאפ), וגם דרך רשימת תפוצה.
ההמלצה היא לשמור על מיקוד. לעיתים אנחנו יכולים להרגיש בנוח לדבר על החלומות שלנו ולכתוב פסקה אחר פסקה, ומפספסים את הנקודה ומהר מאוד גם את הסבלנות של הקוראים. לכן חשוב למקד את המסרים שלנו דרך הוואטסאפ, כמו גם להגיע לשורה התחתונה במהרה.
2. פייסבוק – Facebook:
האם ניתן לצלול לכתיבת ספר ולעסוק ברשתות החברתיות מבלי לציין את פייסבוק? כנראה שלא בעידן שבו אנחנו חיים. היתרונות שפייסבוק מציעה לכותבים ברורים להפליא ומדובר ברשימת התפוצה הגדולה ביותר שתוכלו להגיע אליה. לכל אדם קיימת האפשרות לעקוב אחריכם, או לחילופין להציע לכם בקשת חברות, ובאותה מידה, כל אחד גם יכול ללחוץ על כפתור הפלא העונה לשם 'Unfollow' וברגע אחד להפסיק לעקוב אחר הטקסטים והפרסומים שלכם. לכן, תהיו בטוחים שכל מי שנחשף לפוסטים שלכם בפייסבוק, רוצה וכנראה צריך להיות חשוף אליהם.
עם הצמיחה של פייסבוק בשנים האחרונות, גם חסרונות הפלטפורמה הולכים והופכים ברורים יותר. אתם לא תצליחו להגיע לכולם, ואם תעשו עבודה נפלאה ותכתבו פוסטים מדויקים – במקרה הטוב תצליחו לחשוף את עצמכם ל-50% מקהל העוקבים והחברים שלכם בכל פוסט. העובדה הזו רק מדגישה את חשיבותה של תכנית תוכן מסודרת. אם ברצוננו לקפוץ לשלב הבא ולהיחשף לכמות אנשים רבה, עלינו להבין שפרסום פוסט אחד בשבוע לא ייקח אותנו לנקודה אליה אנחנו רוצים להגיע, ועלינו לשאוף להגיע ל-2-3 פרסומים מדי שבוע בפלטפורמה.
3. אינסטגרם – Instagram:
באינסטגרם לעומת זאת, החשיפה גבוהה מאוד כיום. על אף העובדה שלא כל אחד מהעוקבים שלכם יקראו כל פוסט שתפרסמו, אחוז מכובד מהם ייחשף אליכם. אינסטגרם החלה את דרכה כאפליקציה לצעירים והיום כבר עומדת על יותר ממיליארד משתמשים פעילים מדי חודש. אם אתם עדיין לא שם, הגיע הזמן!
יתרון הפלטפורמה הוא הדגש על ויזואליות. בדרך כלל בצורת תמונה (מרובעת) ודרך טקסטים קצרים. הקצב בפלטפורמה מהיר יותר מאשר בפייסבוק ולכן עלינו לעבוד דרך פרסומים קצרים וקולעים. במידה שאתם רגילים לפרסם פוסטים ארוכים, מומלץ לצאת לסיור מקיף ברחבי האפליקציה ולהתחיל ללמוד את הרגלי הצריכה של המשתמשים בה, ולהתאים את עצמנו אליה.
מתי להתחיל להפיץ את הבשורה בתהליך לכתיבת ספר?
אז מתי הזמן הנכון ביותר להתחיל להפיץ את הבשורה בנוגע לכתיבת הספר שלנו, באמצעות פרסום פוסטים ברשתות החברתיות? התשובה הנכונה היא שאין תשובה נכונה, והעידן החדש הוא עידן של ניסוי וטעייה. עבור חלק מהאנשים, ימי ראשון הם הימים המוצלחים ביותר לפרסום פוסטים, ועבור חלק מהאנשים, ימי ראשון הם הימים החלשים ביותר. הדבר תלוי בגורמים רבים בקהילה שלנו כגון: גילאים, מין, תחומי עניין ועוד.
אף על פי כן, ישנם כמה קווים מנחים שמומלץ לפעול על פיהם:
לכל פלפטפורמה יש חוקים משלה, וסביר להניח שגם מארק צוקרברג (מייסד פייסבוק) לא יצליח להסביר לכם במדויק כיצד פועל האלגוריתם של פייסבוק. מה שכן, עלינו להיות מודעים לשינויים בפלטפורמות ולהבדלים ביניהן.
ימי שישי, שבת וראשון הם הימים בהם הפייסבוק גועש, בעיקר בשל זמן השהות הממוצע בפלטפורמה בסופי שבוע שגם גולש ליום ראשון. מומלץ להקדיש את שישי-ראשון לכתיבת התכנים עצמים ולשמור את הפרסומים להמשך השבוע. מהניסיון שלי, ימי שני וחמישי בצהריים, בין השעות 12:00 ל-15:00, אלו הן נקודות הזמן האפקטיביות ביותר להתחיל להפיץ את הבשורה.
באינסטגרם, השעה העמוסה ביותר בשבוע היא יום שישי בצהריים, מדובר בשעות הפריים-טיים של הפלטפורמה. בניסיון שלא ללכת לאיבוד בין כמויות הפוסטים בפלטפורמה, מומלץ לפרסם בימי שישי בין השעות 15:00 ל-16:00, וכך ליהנות מחשיפה רחבה.
אז זו נקודת ההתחלה בתהליך לכתיבת ספר, ועל אף שקיים סיכוי טוב שהשעות המצוינות לעיל לא יהיו אפקטיביות עבורכם, יש לזכור שאנחנו חיים בעידן הניסוי והטעייה, ואם לא ננסה – לעולם לא נדע. ההמלצה החשובה ביותר היא פשוט להתחיל. בכל שעה, בכל יום. רק להתניע את התהליך ולגרום לגלגלים לנוע, וכמובן ללמוד תוך כדי ריצה.